Olivolja för en hälsosammare kost

Olivolja är allmänt känd som en av världens hälsosammaste oljor.

Vad är olivolja?

Ursprungligen hittad i Medelhavsområdet, kommer olivolja från olivens frukt som groddar på ett olivträd. De många användningarna av olivolja av mänskligheten inkluderar att använda den för att laga mat. I produktion av badsåpor och kosmetika, och för farmaceutiska och medicinska ändamål. Det användes tidigare även för belysningslampor och som bränsle.

Olivolja extra virginMånga hälsoeffekter av olivolja har hänförts mer till dess fenolföreningar än dess sammansättning av olika typer av fettsyror. Flera faktorer spelar en roll i innehållet av dessa fördelaktiga föreningar i olivolja. De omfattar den typ av odling som används. Regionen där träden odlas, ålder av träden, olivförvaringsförhållanden, oljemogningstider, typ av bearbetning, lagringsförhållanden och värme. De fenoliska föreningarna som finns i olivolja har visat sig ha antioxidativa, antiinflammatoriska, antimikrobiella och anti-cancerframkallande aktiviteter.

Olivoljetyper

De viktigaste egenskaperna hos olivolja sätter den i fyra typer.

Extra Virgin Olive Oil är en fantastisk källa till antioxidanter och hälsosamma fetter. Regelbunden olivolja raffineras och avlägsnas av viktiga näringsämnen och antioxidanter.

Resultaten av en ny studie i 870 deltagare verkar stödja denna teori. De fann att personer som konsumerade den högsta mängden Extra Virgin Olive Oil hade en 51% minskad risk för benfrakturer.

Olivolja har överlägset högsta näringsvärde jämfört med alla dess motsvarigheter. Det spricker med vitamin K, E-vitamin, olika antioxidanter, och absolut inga kolhydrater och kolesterol. Därför minskar inmatningen av olivolja chanserna för hjärtstillestånd och andra kardiovaskulära sjukdomar till minimal. Kalorifolket av olivolja liknar canolaolja och smör, men dess näringsvärde sätter det ifrån varandra. Och gör det till ett favoritval för människor som är hälsomedvetna.

Extra jungfruolja är riklig med oljesyra och antioxidantpolyfenoler vilket gör det till ett hälsosammare alternativ än sin normala vegetabiliska oljemotsamling. Men kaloriskräkningen i extra jungfruolja kräver att den används i en måttlig mängd. Vilket är ungefär ca 2 matskedar per dag som rekommenderas.

Lampante Virgin Oil rekommenderas aldrig för matlagning och är den typ som har genomgått den högsta behandlingsgraden. Den vanligaste användningen är som bränsle.

Olivoljor

Forskningsresultat visar också att olivolja kan bidra till att minska risken för vissa typer av cancer. En sådan studie utfördes med 755 kvinnor som bor på Kanarieöarna. Kvinnorna som konsumerade den högsta olivoljan hade 48 procent lägre risk. Att utveckla bröstcancer jämfört med kvinnor som konsumerar minst olivolja.